Degree Course: Dentistry and dental prosthetics
A.Y. 2022/2023
Conoscenza e capacità di comprensione
Il laureato Magistrale in Odontoiatria e Protesi Dentaria deve acquisire una solida preparazione nelle discipline di base, nelle discipline mediche di interesse odontoiatrico e nelle discipline odontoiatriche, e deve essere in grado di valutare criticamente le problematiche relative allo stato di malattia dell'apparato stomatognatico in una visione unitaria che tenga conto dello stato di salute generale del singolo paziente.
Conosce i farmaci impiegati nella pratica dell'Odontoiatria e comprende le implicazioni dei trattamenti farmacologici delle malattie sistemiche sulla salute del cavo orale.Conosce le proprietà e la biocompatibilità dei biomateriali in uso in Odontoiatria.-Conosce gli aspetti epidemiologici delle malattie odontostomatologiche, delle quali è in grado di mettere in atto misure preventive e protocolli di terapia.
A conclusione dei sei anni il laureato in odontoiatria e protesi dentaria ha acquisito le conoscenze e le abilità tecniche per inserirsi professionalmente nell'ambito odontoiatrico sia privato che pubblico.
Il laureato ha inoltre sviluppato le capacità di apprendimento necessarie per intraprendere studi specialistici.
Svolge attività inerenti la prevenzione, la diagnosi e la terapia delle malattie ed anomalie congenite ed acquisite dei denti, della bocca, delle ossa mascellari, delle articolazioni temporo-mandibolari e dei relativi tessuti, nonché la riabilitazione odontoiatrica, prescrivendo tutti i medicamenti ed i presìdi necessari all'esercizio della professione.
Possiede un livello di autonomia professionale, culturale, decisionale e operativa tale da consentirgli un costante aggiornamento, avendo seguito un percorso formativo caratterizzato da un approccio olistico ai problemi di salute orale della persona sana o malata, anche in relazione all'ambiente fisico e sociale che lo circonda.
Le conoscenze sopraelencate sono acquisite mediante le attività formative di base e caratterizzanti.
Queste prevedono lezioni frontali, esercitazioni, tirocini di laboratorio e clinici.
Le modalità di verifica dell'apprendimento sono quelle consuete del colloquio orale e/o dell'elaborato scritto.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Il laureato Magistrale in Odontoiatria e Protesi Dentaria dovrà avere maturato la conoscenza delle basi per la comprensione qualitativa e quantitativa dei fenomeni biologici, fisiologici e patologici ai fini del mantenimento dello stato di salute orale e le terapie odontoiatriche, anche attraverso il tirocinio pratico previsto nell'ambito delle discipline professionalizzanti.
Il laureato:
- è in grado di praticare la gamma completa dell'odontoiatria generale nel contesto del trattamento globale del paziente senza produrre rischi aggiuntivi per il paziente e per l'ambiente
- è capace di interpretare compiutamente i risultati delle indagini diagnostiche strumentali applicabili al distretto oro-facciale
- è' in grado d'individuare le priorità di trattamento coerentemente ai bisogni, partecipando con altri soggetti alla pianificazione di interventi volti alla riduzione delle malattie orali nella comunità derivanti dalla conoscenza dei principi e la pratica della odontoiatria di comunità
- è in grado di controllare l'infezione crociata per prevenire le contaminazioni fisiche, chimiche e microbiologiche nell'esercizio della professione
- conosce ed applica la gamma completa di tecniche di controllo dell'ansia e del dolore connessi ai trattamenti odontoiatrici (nei limiti consentiti all'odontoiatra).
- è in grado di organizzare e guidare l'équipe odontoiatrica utilizzando la gamma completa di personale ausiliario odontoiatrico disponibile
Gli strumenti didattici finalizzati al raggiungimento delle capacità di applicare le conoscenze nell'ambito delle attività caratterizzanti includono una intensa attività di laboratorio a banchi individuali e di attività di tirocinio clinico sul paziente, la riflessione la rielaborazione e presentazione di testi scientifici analizzati da individui o gruppi di studenti.
La verifica delle conoscenze e dell'apprendimento viene svolta attraverso gli esami di profitto, le prove pratiche in laboratorio o in clinica nell'ambito delle attività di tirocinio e l'elaborazione della tesi di laurea.Autonomia di giudizio
Nel Corso di laurea si utilizzano vari strumenti didattici atti a promuovere l'autonomia di giudizio.
Tra questi, l'organizzazione della didattica in piccoli gruppi mira ad incoraggiare l'interattività nella relazione studente-docente, ma anche la discussione collegiale di casi clinici o di articoli scientifici volta a valorizzare il contributo individuale dello studente.
Allo stesso scopo verrà richiesto di elaborare una monografia su uno specifico argomento di suo interesse oppure di dedicarsi alla realizzazione di un progetto di ricerca sperimentale.
I laureati Magistrali devono infatti essere in grado di:
- formulare ipotesi, raccogliere e valutare in maniera critica i dati per risolvere i problemi;
- elaborare soluzioni personali per risolvere i problemi analitici e complessi sulla base delle informazioni ottenute dalla metodologia scientifica;
- essere consapevoli dell'importanza delle decisioni prese durante la pratica odontoiatrica per la salute del paziente
- rispettare i colleghi e gli altri professionisti della salute, dimostrando la capacità di lavorare in gruppo e di instaurare rapporti di collaborazione;
- identificare gli elementi essenziali della professione odontoiatrica, compresi i principi morali ed etici e le responsabilità legali connessi alla professione;
- essere capaci di riconoscere i propri limiti nell'assistenza ai paziente, ricorrendo se necessario ad altre competenze per terapie mediche specifiche.
L'autonomia di giudizio viene valutata durante il corso di studio attraverso la didattica frontale interattiva, le prove d'esame, e verificando la capacità di decisione degli studenti nella discussione di casi clinici ed elaborazione di piani di trattamento.Abilità comunicative
Il laureato viene formato fin dall'inizio del corso di studi a stabilire un'efficace comunicazione con il paziente.
Lo sviluppo di tale abilità è essenziale per far compiutamente comprendere al paziente il suo quadro clinico, la terapia indicata, la prognosi prevista, nonchè per istruirlo sulle tecniche di igiene orale e motivarlo all'adozione di corretti stili di vita.
E' inoltre opportuno che l'Odontoiatra dimostri capacità di relazione e collaborazione con le altre figure professionali con cui interagisce: i colleghi Odontoiatri e Medici, nonchè l'Assistente alla poltrona e l'Odontotecnico.
Le abilità comunicative vengono testate durante il corso di laurea attraverso la didattica frontale interattiva, le prove d'esame orali, verificando la capacità di relazione con i pazienti nel tirocinio clinico ed, infine, valutando l'esposizione dell'elaborato di tesi sperimentale, che il laureando presenta di fronte alla Commissione di laurea con l'ausilio di strumenti multimediali.
E' rilevante sottolineare a questo riguardo che la formazione in lingua Inglese favorisce l'inserimento del laureato nella rete dei professionisti, oggi globale, e nella comunità scientifica internazionale, nonchè la partecipazione dell'Odontoiatra ai congressi internazionali.Capacità di apprendimento
Il laureato:
- possiede la capacità di consultare banche dati ai fini di acquisire documentazione scientifica ed analizzare la letteratura scientifica applicando i risultati della ricerca alla terapia in modo affidabile
- è in grado di interpretare correttamente la legislazione concernente l'esercizio dell'odontoiatria del paese dell'Unione Europea in cui l'odontoiatra esercita e prestare assistenza nel rispetto delle norme medico-legali ed etiche vigenti nel paese in cui esercita, ove anche fosse un paese non comunitario.
La capacità di apprendimento viene valutata attraverso forme di verifica continua durante le attività formative, compenetrando le conoscenze acquisite nel corso di attività specifiche a quelle conseguite mediante lo studio personale, valutando il contributo critico dimostrato nel corso di attività esercitazionali, seminariali e di tirocinio clinico, nonché mediante la verifica della capacità di auto-apprendimento maturata durante lo svolgimento dell'attività relativa alla prova finale.Requisiti di ammissione
Il Corso di laurea magistrale a ciclo unico in Odontoiatria e Protesi Dentaria è ad accesso programmato nazionale (ex art.
1, comma 1, lettera a), L.
n.
264/1999).
I requisiti richiesti per l'accesso al Corso sono il possesso di un diploma di scuola secondaria di secondo grado ovvero di altro titolo di studio estero riconosciuto idoneo nonché il possesso delle conoscenze e competenze previste di cultura generale, ragionamento logico, matematica, fisica, biologia e chimica sulla base dei programmi ministeriali della scuola secondaria di secondo grado.
Per l'accesso al corso di laurea saranno dunque esaminati e giudicati attraverso una prova scritta a risposta multipla:
- il possesso di una cultura generale nonché della capacità di analisi su testi scritti di vario genere;
- le capacità di ragionamento logico-matematico, ovvero le caratteristiche di logica deduttiva, numerica spaziale e le capacità di osservazione e calcolo;
- la verifica della preparazione iniziale nelle materie di cultura scientifica (chimica, biologia, fisica e matematica).
Le conoscenze richieste per l'accesso sono verificate con il raggiungimento del punteggio minimo nella prova di ammissione, come previsto dalla vigente normativa.
Ai candidati che non abbiano raggiunto tale punteggio saranno assegnati obblighi formativi aggiuntivi (OFA) da soddisfare attraverso la frequenza di corsi di recupero opportunamente organizzati dal Corso di Studio da soddisfare entro il primo anno accademico.
E' richiesto la certificazione della conoscenza della lingua inglese non inferiore al B2 del quadro comune europeo di riferimentoProva finale
Lo studente ha la disponibilità di 10 crediti finalizzati alla preparazione della tesi di Laurea Magistrale.
Per essere ammesso a sostenere l'esame di laurea, lo studente deve avere seguito tutti i corsi d'insegnamento ed avere superato i relativi esami.
L'esame di laurea verte sulla discussione di una tesi redatta in lingua inglese ed elaborata in modo originale dallo studente sotto la guida di un docente relatore; può essere prevista la figura di un correlatore.
Il voto finale di Laurea è espresso in centodecimi.
Orientamento in ingresso
La struttura responsabile del servizio di orientamento in ingresso è l’admission office.
Il servizio di orientamento in ingresso offerto ha il compito fondamentale di favorire l'iscrizione ai CdS di studenti in possesso delle conoscenze e delle attitudini necessarie ai fini di una proficua frequentazione dei CdS stessi e di promuovere la consapevolezza della loro scelta, riducendo i rischi di abbandono e di tempi per il conseguimento del titolo di studio superiori a quelli stabiliti dalla normativa.
I principali obiettivi del servizio di orientamento in ingresso possono essere così riassunti:
- fornire una corretta informazione a studenti potenziali, famiglie e scuole, sull'offerta formativa del CdS, finalizzata a favorire la conoscenza del CdS, degli sbocchi per i quali si intendono preparare i laureati, delle sue caratteristiche e dei suoi risultati;
- fornire una corretta informazione sui requisiti di ammissione, con particolare riferimento alle conoscenze minime richieste in ingresso, ai requisiti curriculari e alla preparazione personale richiesti, ma anche sulle principali difficoltà incontrate, come evidenziate dalle carriere degli studenti e, quindi, alle attitudini e all'impegno richiesti per una proficua frequentazione del CdS;
- promuovere il possesso delle conoscenze e/o capacità richieste attraverso idonee attività propedeutiche all’accesso al CdS.
L’Admission office persegue il raggiungimento di tali obiettivi anche attraverso le seguenti iniziative:
- organizzazione di incontri di orientamento presso Istituti Secondari Superiori;
- organizzazione, presso la sede dell'Università, di giornate di presentazione dell'offerta formativa rivolte sia agli studenti che alle loro famiglie;
- partecipazione a manifestazioni fieristiche di orientamento universitario come ad esempio il salone dello studente.
L'azione di orientamento e di reclutamento di studenti internazionale avverrà, inoltre, attraverso l'attivazione di contratti con tutor di area geografica, incaricati di curare la promozione del corso in specifici gruppi di Paesi.
L'Ufficio, tra i suoi compiti, prevede anche lo svolgimento di colloqui individuali di orientamento e di visite guidate dell'Ateneo e fornisce informazioni telefoniche e via mail a tutti gli interessati.
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea Magistrale in Odontoiatria e Protesi Dentaria (classe LM - 46) ha lo scopo di fornire le basi scientifiche e la preparazione teorico-pratica per la professione di odontoiatra.
Il Corso di Laurea intende fornire una solida preparazione culturale e metodologica nelle discipline odontoiatriche che consentirà ai laureati di inserirsi rapidamente nel mondo del lavoro esprimendo piena padronanza nel trattamento delle patologie odontoiatriche.
Il Corso consentirà, inoltre, di acquisire le fondamentali capacità di rilevare e valutare criticamente, da un punto di vista clinico ed in una visione unitaria di autovalutazione, i dati relativi allo stato di salute e di malattia dell'apparato stomatognatico del singolo individuo.
Si propone anche di sviluppare capacità di comunicare con chiarezza ed umanità con il paziente e con i familiari e di organizzare il lavoro di equipe, curandone la conoscenza delle problematiche anche in tema di comunicazione e gestione delle risorse umane.
La lingua inglese è utilizzata nelle lezioni frontali degli insegnamenti del primo biennio e nella valutazione della preparazione in occasione dei test di accesso.
Mentre sia il tirocinio che si svolgerà dal 3° anno in poi che gli insegnamenti clinici saranno in lingua italiana (si è certi che gli studenti extra ue avranno nel frattempo avuto modo di imparare l'italiano: l'Università promuove all'occorrenza corsi di alfabetizzazione alla lingua italiana).
La comunicazione in lingua inglese è finalizzata ad abilitare i laureati magistrali ad un accesso più diretto ed avanzato alle conoscenze scientifiche, in gran parte diffuse in lingua inglese, e ad un confronto più attuale con la comunità accademica e la rete dei professionisti a livello internazionale.
Per altro verso è finalizzata a mettere in condizione il professionista di interagire con una utenza internazionale ben più vasta, atteso che un numero importante di laureati extracomunitari, secondo le finalità di UniCamillus, tornerà nel proprio paese di origine (la lingua inglese ovviamente massimizza la possibilità di comunicazione nel mondo).
Il Corso di Laurea, infatti, in linea con la mission dell'Università sarà rivolto prioritariamente a giovani provenienti dal Sud del mondo e, ove possibile, nell'ambito delle consentite autonomie progettuali, sarà prestata particolare attenzione alle patologie del cavo orale di tipo endemico che ormai affliggono in modo pesante le aree meno ricche del mondo.
Una recente iniziativa di Lancet sulla salute orale (Series|Oral Health| Volume 394, Issue 10194, P249-260, July 20, 2019), guidata dai ricercatori dell'University College di Londra (UCL), ha riunito 13 esperti accademici e clinici di 10 paesi, compresi gli Stati Uniti, per capire meglio perché le malattie orali si sono protratte a livello globale negli ultimi trent'anni, nonostante i progressi scientifici nel campo, e, soprattutto, perché la prevalenza sia aumentata nei Paesi a basso e medio reddito, e tra le persone socialmente svantaggiate e vulnerabili.
Il peso delle malattie orali è in aumento, infatti, poiché più persone sono esposte ai principali fattori di rischio delle malattie orali.
Il consumo di zucchero, la causa alla base della carie, sta aumentando rapidamente in molti paesi.
Mentre il consumo di bevande zuccherate è più alto nei paesi ad alto reddito, la crescita delle vendite di bevande zuccherate in molti paesi a basso-medio reddito è in crescita esponenziale.
Si pensi che entro ila fine del 2020, Coca-Cola spenderà 12 miliardi di dollari USA per commercializzare i propri prodotti in tutta l'Africa, mentre il budget annuale totale dell'Organizzazione Mondiale della Sanità è di 4,4 miliardi di dollari.
Ne deriva che paradossalmente i passi verso lo sviluppo dei Paesi a basso reddito generano un aggravamento del loro quadro epidemiologico relativo alla salute orale.
Il Corso, pertanto, si concentrerà ogni qualvolta possibile sugli aspetti della prevenzione.
I laureati svolgeranno, infatti, attività inerenti alla prevenzione, alla diagnosi e alla terapia delle malattie e anomalie congenite e acquisite dei denti, della bocca, delle ossa mascellari, delle articolazioni temporo-mandibolari e dei relativi tessuti, nonché la riabilitazione odontoiatrica, prescrivendo tutti i medicamenti e i presìdi necessari all'esercizio della professione.
A tali complessivi fini il corso di laurea magistrale prevede 360 CFU complessivi articolati su 6 anni di corso, di cui almeno 90 CFU da acquisire in attività formative cliniche professionalizzanti da svolgersi in modo integrato con le altre attività formative.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
90523 -
Biology and genetics
(objectives)
The integrated course of Biology and Genetics will provide the student with the basis for understanding the biological processes and the diseases causing mechanisms. The Biology teaching will provide knowledge useful to distinguish living systems, with particular reference to: the structural and functional characteristics of the cell; the study of the processes and the most important cellular activities; the study of the molecular mechanisms underlying the regulation of gene expression in relation to the cell differentiation process, as a differential expression of the genetic heritage. The Medical Genetics teaching will provide to students the knowledge on the main notions on inheritance of monogenic, chromosomal and multifactorial diseases. At the end of the course the student will be able to distinguish the main classes of genetic diseases and to recognize the modes of transmission of hereditary diseases.
|
|
-
Applied biology
(objectives)
The Biology teaching will provide knowledge useful to distinguish living systems, with particular reference to: the structural and functional characteristics of the cell; the study of the processes and the most important cellular activities; the study of the molecular mechanisms underlying the regulation of gene expression in relation to the cell differentiation process, as a differential expression of the genetic heritage.
|
8
|
BIO/13
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Medical genetics
(objectives)
The Medical Genetics teaching will provide to students the knowledge on the main notions on inheritance of monogenic, chromosomal and multifactorial diseases. At the end of the course the student will be able to distinguish the main classes of genetic diseases and to recognize the modes of transmission of hereditary diseases.
|
3
|
MED/03
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
90689 -
Chemistry and Biochemistry
(objectives)
The aim of the Integrated Course of Chemistry and Biochemistry (General and Inorganic Chemistry, Introductory Biochemistry and Biochemistry), is to provide students with the fundamental knowledge of the structure of the basic constituents of matter (atoms, elements) and the structure of macromolecules necessary for the functioning and regulation of living organisms and their transformation processes. To enable the student to understand the basics of organic and inorganic chemistry and cellular metabolism. The integrated course also aims at providing the student with the fundamental knowledge of the basic concepts of chemistry, related to the structure of the macromolecules at the basis of the metabolic processes necessary for the functioning and regulation of living organisms: carbohydrates, lipids, nucleic acids and proteins. To enable the student to understand the basics of cellular metabolism. The course aims to provide the student with some essential methods used in chemical and biochemical practice and the theoretical principles on which these methods are based and their field of application.
|
10
|
BIO/10
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90690 -
Applied physics
(objectives)
Aim of the integrated course of Applied Physics is to provide students with knowledge on the fundamentals of applied physics necessary for their future activity. In particular, the comprehension of physical principles at the base of medical physics and of functioning of medical instrumentation will be addressed. At the end of the course, the students will know the fundamental concepts of application of the Scientific Method to the study of biomedical phenomena (choice and measure of parameters, evaluation of errors), they will be able to describe physical phenomena of complex systems using suitable mathematical tools, they will know the scientific basis of medical procedures and principles of functioning of the equipment commonly used for diagnostics and therapeutics.
|
7
|
FIS/07
|
70
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90525 -
Scientific English
(objectives)
Aims of the course are language skills focused on a professional perspective for a constant scientific updating.
|
2
|
L-LIN/12
|
20
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
90522 -
Behavioral sciences and scientific methodology
(objectives)
Aim of the integrated course of Behavioral sciences and scientific methodology (Medical Statistics, Information Technology and Psychology) is to provide students with knowledge on the fundamentals of statistics, informatics and psychology necessary for their future activity. In particular, aim of the Teaching is: • to provide students with the basic knowledge to understand the essential role of Information Technology (IT) in our society, and specifically in the context of health-related technical professions; • To provide basic knowledge of the theoretical and methodological principles of analysis and research in the field of general psychology; • To illustrate the basic neuroscientific foundations of psychology, with references to the principles of anatomical physiology of the brain; • Elaborate knowledge on the functioning of the mind and behavior; • To provide the main knowledge about the functioning of the different cognitive domains and higher mental functions. to acquire knowledge on the main IT tools and on the electronic communication in the specific areas of competence; • to understand the importance of medical statistics in the research methodology in the medical field; • to read a basic biomedical scientific article, understanding its structure and critically evaluating methods and results; • to handle a simple database, with particular reference to clinical medicine; • to make a descriptive and inferential analysis.
|
|
-
Medical statistics
(objectives)
The aim of the Teaching is: • to understand the importance of medical statistics in the research methodology in the medical field; • to read a basic biomedical scientific article, understanding its structure and critically evaluating methods and results; • to handle a simple database, with particular reference to clinical medicine; • to make a descriptive and inferential analysis.
|
4
|
MED/01
|
40
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Information Technology
(objectives)
The aim of the teaching is: • to provide students with the basic knowledge to understand the essential role of Information Technology (IT) in our society, and specifically in the context of health-related technical professions; • to acquire knowledge on the main IT tools and on the electronic communication in the specific areas of competence;
|
4
|
INF/01
|
40
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Psychology
(objectives)
The aim of the Teaching is: • To provide basic knowledge of the theoretical and methodological principles of analysis and research in the field of general psychology; • To illustrate the basic neuroscientific foundations of psychology, with references to the principles of anatomical physiology of the brain; • Elaborate knowledge on the functioning of the mind and behavior; • To provide the main knowledge about the functioning of the different cognitive domains and higher mental functions.
|
1
|
M-PSI/01
|
10
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90527 -
Human Anatomy
(objectives)
At the end of the course the student must be able to: describe the structures composing the human body using the correct anatomical terminology; know the organization of the body regions, the macro and microscopic structure of the organs and the relationships between them; be able to use the knowledge acquired during the course to study disciplines that illustrate the functional aspects of the human body.
|
10
|
BIO/16
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90528 -
Histology
(objectives)
Aim of the integrated course of Histology is to provide students with knowledge on the physiological organization and development of cells and tissues. During the Histology lectures fundamentals of cytology are discussed for the full understanding of the organization of tissues and their development. The organization of cells and extracellular matrix and their association in the organization of the different tissues is illustrated and discussed, together with the standard histological procedures, including microscopy approaches (optics, fluorescence and electronics), as a tool for the study of structure and development of the human organism.
|
8
|
BIO/17
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90526 -
Elective courses
|
3
|
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ENG |
SECOND YEAR
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
90530 -
Physiology
(objectives)
Physiology is an important subject for dentists who need to know not only the normal functioning of the stomatognathic apparatus but also all the processes that might be affected during the administration of drugs or anesthetics. It is also the dentist's job to know the patient's health status, the more they deviate from the physiological state, the more they indicate the need for a revision of possible treatments. Therefore, the course aims to provide to the students the full knowledge of the human body physiological functions. The course will guide the students through the comprehension of the molecular and cellular mechanisms underlying the various organs and systems' functions together with the description of the main processes integration, regulation and homeostatic control. Furthermore, it will be explained the relationship existing between the different anatomical structures and their function both in physiological and altered conditions will be provided. Students will also have to know the main indicators and normal parameters of human physiological functions, and the related measurement methods. These objectives will be achieved through lectures, seminars, and interactive teaching activities, aimed at facilitating learning and improving the ability to solve simple physiological problems.
|
10
|
BIO/09
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90531 -
Microbiology and Hygiene
(objectives)
The educational objectives of the Hygiene module include: understanding the concepts of health and disease and their evolution; grasping the concepts of causation, risk factors, and determinants of health/disease; acquiring knowledge of the general epidemiology of infectious diseases; comprehending the concepts of primary, secondary, and tertiary prevention; understanding disinfection and sterilization systems and the prophylaxis of infectious diseases; gaining a foundation in descriptive, analytical, and investigative epidemiological methodology; familiarizing oneself with the purposes, evolution, and organization of the Italian National Health Service, its regional and local structures, as well as its relationships with European and international organizations. The educational objectives of the Microbiology module encompass: acquiring knowledge of the cellular and molecular bases of microbial pathogenicity, interactions between microorganisms and hosts, the causes and mechanisms underlying major diseases of bacterial, viral, fungal, and parasitic origin, and the applications of biotechnology in diagnosis, prophylaxis, and antimicrobial chemotherapy. These objectives will be achieved through classroom lectures, seminars, and interactive educational activities designed to facilitate learning and enhance the ability to address and resolve key microbiological questions.
|
|
-
Microbiology and clinical microbiology
(objectives)
The educational objectives of the Microbiology module encompass: acquiring knowledge of the cellular and molecular bases of microbial pathogenicity, interactions between microorganisms and hosts, the causes and mechanisms underlying major diseases of bacterial, viral, fungal, and parasitic origin, and the applications of biotechnology in diagnosis, prophylaxis, and antimicrobial chemotherapy. These objectives will be achieved through classroom lectures, seminars, and interactive educational activities designed to facilitate learning and enhance the ability to address and resolve key microbiological questions.
|
5
|
MED/07
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
General hygiene
(objectives)
The educational objectives of the Hygiene module include: understanding the concepts of health and disease and their evolution; grasping the concepts of causation, risk factors, and determinants of health/disease; acquiring knowledge of the general epidemiology of infectious diseases; comprehending the concepts of primary, secondary, and tertiary prevention; understanding disinfection and sterilization systems and the prophylaxis of infectious diseases; gaining a foundation in descriptive, analytical, and investigative epidemiological methodology; familiarizing oneself with the purposes, evolution, and organization of the Italian National Health Service, its regional and local structures, as well as its relationships with European and international organizations.
|
7
|
MED/42
|
70
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
90532 -
General pathology
(objectives)
The teaching of General Pathology aims to provide the student with the fundamentals for knowledge and understanding of the morphological and functional alterations associated with the diseases. • General Pathology: will provide the student with the main notions on the causes (etiology) responsible for the different diseases, the mechanisms (pathogenesis) that characterize the main classes of diseases, including tumors, and the functional consequences at the level of the major homeostatic systems (blood, hemostasis, circulation, endocrinology, and metabolism) • Immunology: will provide the student with the basic notions of the cellular and molecular mechanisms underlying the innate and adaptive immune response and the main immunopathological reactions.
|
8
|
MED/04
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
90529 -
Principles of dentistry
(objectives)
The student will be prepared to deal safely with the procedures related to: - first dental examination - medical records - importance of oral health - teeth and occlusion health - oral functions - etiology, development, progression and prevention of caries - role of saliva in the neutralization of harmful acids in the oral environment - action of fluoride, doses and methods of administration - use sealants in various age groups - diet in patients at high risk of caries - patients with physical and mental disabilities - home oral hygiene - professional oral hygiene - etiopathogenetic factors of bacterial plaque, tartar, carious lesions - periodontal / peri-implant pathology - prevention protocol.
|
|
-
Clinical introductory
(objectives)
The student will be prepared to deal safely with the procedures related to: - first dental examination - medical records - importance of oral health - teeth and occlusion health - oral functions - etiology, development, progression and prevention of caries - role of saliva in the neutralization of harmful acids in the oral environment - action of fluoride, doses and methods of administration - use sealants in various age groups - diet in patients at high risk of caries - patients with physical and mental disabilities - home oral hygiene - professional oral hygiene - etiopathogenetic factors of bacterial plaque, tartar, carious lesions - periodontal / peri-implant pathology - prevention protocol.
|
5
|
MED/28
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Prevention and community dentistry
(objectives)
The student will be prepared to deal safely with the procedures related to: - first dental examination - medical records - importance of oral health - teeth and occlusion health - oral functions - etiology, development, progression and prevention of caries - role of saliva in the neutralization of harmful acids in the oral environment - action of fluoride, doses and methods of administration - use sealants in various age groups - diet in patients at high risk of caries
|
4
|
MED/28
|
40
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Dental hygiene
(objectives)
The student will be prepared to deal safely with the procedures related to: - first dental examination - medical records - importance of oral health - teeth and occlusion health - oral functions - etiology, development, progression and prevention of caries - role of saliva in the neutralization of harmful acids in the oral environment - action of fluoride, doses and methods of administration - use sealants in various age groups - diet in patients at high risk of caries - patients with physical and mental disabilities - home oral hygiene - professional oral hygiene - etiopathogenetic factors of bacterial plaque, tartar, carious lesions - periodontal / peri-implant pathology - prevention protocol.
|
4
|
MED/50
|
40
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
90533 -
Molecular biology and clinical pathology
(objectives)
The integrated teaching of Molecular Biology and Clinical Pathology will provide the student with the fundamentals of Molecular Biology and Pathology and will allow the student to translate the basic knowledge acquired into clinical diagnostic applications. The main methodologies used in molecular, biochemical, and cellular diagnostics will be presented, and the conceptual approaches according to which they have been developed will be explained. Different types of tests based on the determination of DNA, RNA, proteins, or metabolites will be introduced and discussed to identify specific pathophysiological states and the main disease markers that measurable in a clinical laboratory will be studied. At the end of the course the student will have acquired the basic elements in the clinical diagnosis of the main pathologies, will be able to use laboratory procedures by applying the experimental method, analyze and correctly interpret experimental data both in the healthcare field and in research and cooperate in clinical reasoning.
|
|
-
Molecular biology
(objectives)
The integrated teaching of Molecular Biology and Clinical Pathology will provide the student with the fundamentals of Molecular Biology and Pathology and will allow the student to translate the basic knowledge acquired into clinical diagnostic applications. The main methodologies used in molecular, biochemical, and cellular diagnostics will be presented, and the conceptual approaches according to which they have been developed will be explained. Different types of tests based on the determination of DNA, RNA, proteins, or metabolites will be introduced and discussed to identify specific pathophysiological states and the main disease markers that measurable in a clinical laboratory will be studied. At the end of the course the student will have acquired the basic elements in the clinical diagnosis of the main pathologies, will be able to use laboratory procedures by applying the experimental method, analyze and correctly interpret experimental data both in the healthcare field and in research and cooperate in clinical reasoning.
|
2
|
BIO/11
|
20
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Clinical molecular biology
(objectives)
The integrated teaching of Molecular Biology and Clinical Pathology will provide the student with the fundamentals of Molecular Biology and Pathology and will allow the student to translate the basic knowledge acquired into clinical diagnostic applications. The main methodologies used in molecular, biochemical, and cellular diagnostics will be presented, and the conceptual approaches according to which they have been developed will be explained. Different types of tests based on the determination of DNA, RNA, proteins, or metabolites will be introduced and discussed to identify specific pathophysiological states and the main disease markers that measurable in a clinical laboratory will be studied. At the end of the course the student will have acquired the basic elements in the clinical diagnosis of the main pathologies, will be able to use laboratory procedures by applying the experimental method, analyze and correctly interpret experimental data both in the healthcare field and in research and cooperate in clinical reasoning.
|
2
|
BIO/12
|
20
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Clinical pathology
(objectives)
The integrated teaching of Molecular Biology and Clinical Pathology will provide the student with the fundamentals of Molecular Biology and Pathology and will allow the student to translate the basic knowledge acquired into clinical diagnostic applications. The main methodologies used in molecular, biochemical, and cellular diagnostics will be presented, and the conceptual approaches according to which they have been developed will be explained. Different types of tests based on the determination of DNA, RNA, proteins, or metabolites will be introduced and discussed to identify specific pathophysiological states and the main disease markers that measurable in a clinical laboratory will be studied. At the end of the course the student will have acquired the basic elements in the clinical diagnosis of the main pathologies, will be able to use laboratory procedures by applying the experimental method, analyze and correctly interpret experimental data both in the healthcare field and in research and cooperate in clinical reasoning.
|
2
|
MED/05
|
20
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
90534 -
Diagnostic imaging and radiotherapy
(objectives)
The teaching of Diagnostic Imaging and Radiotherapy aims to make the student learn: ● the basic knowledge of physics and chemistry useful to understand the theoretical principles of radiological techniques used in general radiology and especially in oro-maxillo-facial diagnostics; ● the basic knowledge of Radioprotection; ● the knowledge of the modalities of formation, transmission and especially the effects of radiation absorption; ● the recognition of anatomical structures in normal and pathological conditions; ● the main indications for the use of diagnostic imaging methods in all the pathologies of the oro-maxillofacial district and in the main imaging modalities of the cerebral, thoracic and abdominal district; ● the specific aspects of local and systemic pathologies that may affect the oral-maxillofacial district.
|
6
|
MED/36
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
90535 -
Forensic and occupational medicine
(objectives)
The integrated teaching of Occupational and Forensic Medicine has the aim to provide the students the knowledge of the regulatory framework for maintaining the health and safety (H&S) both at individual and community level in the occupational setting; knowledge of the legislation and practice for health promotion and the ability to recognize situations of specialistic pertinence. Knowledge of the norms regulating health organization and their applications in occupational medicine is also required.The students will also acquire knowledge of the legal and ethical rules that are essential for the exercise of the healthcare professional by highlighting the limits, prerogatives, rights and behavioural duties in health care, with particular reference to the professional responsibility of the practitioner and informed consent, with detailed mention to the dentist; scientific and technical knowledge useful for carrying out of technical advice as required by the Administration of Justice; with particular regard issues related to the causal link, tanatochronology, injuries in cadaver and in the living individuals, identification, and assessment of damage to the person in relation to specific situations of impairment;knowledge of the Italian system of social protection and security in relation to the specific protected event; knowledge of trauma by the different causes, asphyxia and toxicology.
|
|
-
Occupational medicine
(objectives)
The teaching of Occupational Medicine has the aim to provide the students the knowledge of the regulatory framework for maintaining the health and safety (H&S) both at individual and community level in the occupational setting; knowledge of the legislation and practice for health promotion and the ability to recognize situations of specialistic pertinence. Knowledge of the norms regulating health organization and their applications in occupational medicine is also required.
|
2
|
MED/44
|
20
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
-
Forensic medicine
(objectives)
The teaching of Forensic Medicine has the aim to provide the students the knowledge of the legal and ethical rules that are essential for the exercise of the healthcare professional by highlighting the limits, prerogatives, rights and behavioural duties in health care, with particular reference to the professional responsibility of the practitioner and informed consent, with detailed mention to the dentist; scientific and technical knowledge useful for carrying out of technical advice as required by the Administration of Justice; with particular regard issues related to the causal link, tanatochronology, injuries in cadaver and in the living individuals, identification, and assessment of damage to the person in relation to specific situations of impairment;knowledge of the Italian system of social protection and security in relation to the specific protected event; knowledge of trauma by the different causes, asphyxia and toxicology.
|
3
|
MED/43
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
THIRD YEAR
FOURTH YEAR
FIFTH YEAR
SIXTH YEAR
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
91186 -
Odontostomatology Disciplines II
|
|
-
DENTAL PROSTHETICS - APPRENTICESHIP
|
1
|
MED/28
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
-
PERIODONTOLOGY - INTERNSHIP
|
2
|
MED/28
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
-
GNATHOLOGY - INTERNSHIP
|
2
|
MED/28
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
90556 -
ODONTOSTOMATOLOGY DISCIPLINES III
|
|
-
Clinica odontostomatologica - Tirocinio
|
4
|
MED/28
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
-
Odontoiatria preventiva e di comunità - Tirocinio
|
2
|
MED/28
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
-
Paediatric Dentistry - Internship
|
2
|
MED/28
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
-
Orthodontics - Internship
|
3
|
MED/28
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
-
Restorative dentistry - Internship
|
2
|
MED/28
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
90557 -
INTEGRATED ODONTOSTOMATOLOGICAL THERAPY - TPV
|
|
-
Dental Prosthetics - Internship
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
-
Ortodonzia - Tirocinio
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
-
Periodontology - Internship
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
-
Odontostomatologic Special Pathology - Internship
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
-
Restorative Dentistry - Internship
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
-
Chirurgia orale - Tirocinio
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
-
Odontoiatria pediatrica - Tirocinio
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
-
Special Dentistry - Internship
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
-
Endodontics - Internship
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
-
Implantology - Internship
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
90558 -
ADO - Attività Didattica Opzionale
|
2
|
|
20
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
90559 -
Prova finale
|
10
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |