Degree Course: Sciences of Human Nutrition
A.Y. 2022/2023
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati magistrali devono conseguire conoscenze e capacità di comprensione negli ambiti appartenenti a tre aree disciplinari: l'area biomedica, l'area della nutrizione umana e l'area di caratterizzazione degli alimenti e gestione del sistema agroalimentare.
All'interno delle tre aree, gli insegnamenti, complementari fra loro, saranno coordinati al fine di garantire il raggiungimento degli obiettivi formativi previsti.
Discipline dell'area biomedica.
Il laureato in Scienze della Nutrizione Umana, nell'ambito dello studio delle discipline biomediche, acquisirà una solida preparazione nelle discipline biomediche di base che contribuiscono alle Scienze della Nutrizione.
Il laureato magistrale avrà solide conoscenze sulla struttura e funzione delle molecole biologiche e dei nutrienti e sulle loro implicazioni nei processi metabolici e una conoscenza dei principali metodi di valutazione dello stato di nutrizione, dei bisogni di energia e nutrienti in condizioni fisiologiche e/o patologiche .
Le conoscenze e la capacità di comprensione verranno raggiunte attraverso attività frontali anche in modalità telematica, esercitazioni, attività seminariali e di laboratori.
La verifica dell'acquisizione di tali capacità avverrà attraverso colloqui orali e prove scritte relative alla risoluzione di problemi specifici.
Discipline dell'area della nutrizione umana.
Il laureato magistrale nell' ambito dello studio delle discipline dell’ area della nutrizione umana acquisirà solide conoscenze sui rapporti fra alimentazione e malattie metaboliche, disturbi del comportamento alimentare nelle varie fasce di età.
Inoltre conoscerà i programmi di prevenzione di patologie tramite un corretto approccio alimentare, nonché l'interazione farmaci-alimenti.
Le conoscenze e la capacità di comprensione verranno raggiunte attraverso attività frontali anche telematiche, esercitazioni, attività seminariali e di laboratori.
La verifica dell'acquisizione di tali capacità avverrà attraverso colloqui orali e prove scritte.
Discipline dell' area di caratterizzazione degli alimenti e gestione del sistema agroalimentare.
Attraverso gli insegnamenti il laureato magistrale conoscerà le proprietà nutrizionali degli alimenti e le tecniche analitiche strumentali impiegate nel settore della sicurezza e della qualità degli alimenti.
Le conoscenze e le capacità di comprensione sono conseguite sia mediante lo studio personale, coadiuvato anche attraverso mirate attività di tutorato, sia mediante la partecipazione dello studente a lezioni frontali anche in modalità telematica, esercitazioni e attività di laboratorio.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente attraverso prove in itinere, prove di laboratorio, esercitazioni, esami orali e scritti, esposizioni orali durante il corso ed in sede di prova finale.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati magistrali devono essere in grado di applicare le conoscenze acquisite durante il percorso formativo e dimostrare capacità e abilità nell'affrontare e risolvere problemi su tematiche nuove inserite in contesti interdisciplinari connessi alle esigenze del mondo della produzione e dei servizi che riguardano il settore degli alimenti con valenza salutistica.
Il laureato dovrà essere in grado di:
- valutare gli alimenti (convenzionali e non), gli additivi alimentari e le loro modificazioni indotte dai processi naturali, tecnologici e biotecnologici valutando l'influenza degli alimenti sul benessere e sulla prevenzione delle malattie, nonché i livelli di sicurezza, le dosi giornaliere accettabili ed il rischio valutabile nell'assunzione di sostanze contenute o veicolate dalla dieta;
- collaborare ad indagini sui consumi alimentari volte alla sorveglianza delle tendenze nutrizionali della popolazione e alle procedure di accreditamento e di sorveglianza di laboratori e strutture sanitarie, per quanto riguarda la preparazione, conservazione e distribuzione degli alimenti.
Gli strumenti didattici, volti a valutare la sua capacità di applicare le conoscenze e le competenze acquisite avvengono attraverso lezioni frontali, interazioni telematiche, esercitazioni in laboratorio e partecipazione attiva a seminari e workshop organizzati anche con la collaborazione di professionisti esperti del settore.
Le verifiche dell'apprendimento avverranno mediante prove scritte e/o orali integrate da relazioni di laboratorio (nel caso di insegnamenti che lo prevedano), esami orali e scritti oltre che con il superamento della prova finale.
Autonomia di giudizio
I laureati, a conclusione del loro ciclo di studi, saranno in grado di selezionare autonomamente ed interpretare le informazioni teoriche ed i dati di letteratura e sperimentali nell'ambito delle scienze della nutrizione e della salute per l'elaborazione di giudizi autonomi necessari all'attività professionale tecnica, gestionale e scientifica.
Inoltre, i laureati saranno in grado di consultare la letteratura scientifica per impostare le scelte progettuali, gestionali ed applicative nel loro settore.
L'autonomia di giudizio deve inoltre contemplare la capacità di interpretare correttamente il ruolo e le funzioni degli alimenti, dei nutrienti e degli integratori nel mantenimento di un corretto stato di nutrizione e di riconoscere il grado di evidenza scientifica alla base delle raccomandazioni nutrizionali e di impiego, oltre che di confrontarsi con referenti scientifici esperti, anche di diverse aree scientifiche, appartenenti sia al mondo della ricerca sia al mondo industriale.
La verifica dell'autonomia di giudizio sarà effettuata attraverso la valutazione della capacità di discutere in gruppo o con i singoli docenti, attraverso la valutazione di elaborati, di relazioni, letteratura scientifica e testi di studio.
L'autonomia di giudizio sarà inoltre valutata in modo approfondito in occasione della preparazione, stesura e discussione della tesi di laurea.Abilità comunicative
Il laureato al termine degli studi avrà sviluppato attitudini personali alla chiarezza comunicativa, alla proprietà di linguaggio e al rigore scientifico, anche in lingua inglese, con riferimento alle proprie conoscenze e ai risultati della propria ricerca, sia in ambito scientifico sia in ambito divulgativo.
Particolare valenza avrà la capacità di comunicare, in un ambito interdisciplinare con interlocutori quali medici, responsabili dei laboratori tecnologici, responsabili aziendali e di marketing, responsabili di organizzazioni pubbliche sanitarie, le proprie conoscenze o i risultati della propria ricerca, sia in forma scritta, sia oralmente, adeguando il livello della comunicazione agli interlocutori cui è rivolta.
Il laureato sarà inoltre in grado di trasmettere correttamente il valore nutrizionale e salutistico di alimenti, ingredienti, integratori alimentari e prodotti dietetici utilizzando mezzi diversi (etichette, relazioni, pubblicità, presentazioni orali), nonché di lavorare in gruppo e di mantenere corrette relazioni interpersonali, utilizzando correttamente ed efficacemente gli strumenti informatici per la presentazione di dati.
La verifica del raggiungimento di questo obiettivo formativo avverrà con le prove di esame per il superamento dei singoli insegnamenti, con gli eventuali elaborati scritti prodotti, con le presentazioni, eventualmente multimediali, di progetti o di argomenti specifici assegnati, nelle discussioni e le relazioni individuali e di gruppo.
La prova finale offre allo studente un'ulteriore opportunità per verificare la capacità di comunicazione del lavoro svolto.Capacità di apprendimento
l laureato magistrale acquisisce gli strumenti culturali necessari a reperire autonomamente le conoscenze e le competenze per un aggiornamento tecnico e scientifico costante, sviluppando capacità critica ed interesse e motivazione alla partecipazione ad attività di innovazione e ricerca.
Importanza particolare riveste la capacità di interrogare le banche dati in ambito nutrizionale e di approcciare ipotesi di ricerca legate alla formulazione, efficacia e impiego degli elementi rappresentativi dei diversi settori affrontati (alimenti, ingredienti, integratori, tecnologie etc.), mettendo a frutto le competenze acquisite e utilizzando in modo critico e/o creativo le evidenze scientifiche esistenti.
La verifica della capacità di apprendimento è effettuata nei colloqui di esame delle singole discipline e durante la presentazione e discussione della prova finale.Requisiti di ammissione
Per l'accesso al corso di studio è richiesto il possesso di una laurea o di un diploma universitario di durata triennale, o altro titolo acquisito all'estero e riconosciuto idoneo nonché il possesso di particolari requisiti curricolari e di un'adeguata preparazione personale.
Per i requisiti curriculari gli studenti devono essere in possesso del titolo di studio conseguito nelle seguenti classi:
- L-2 Biotecnologie, L-13 Scienze Biologiche, L-22 Scienze delle Attività Motorie e Sportive, L-26 Scienze e Tecnologie Alimentari, L-27 Scienze e Tecnologie Chimiche, L-29 Scienze e Tecnologie Farmaceutiche o alle corrispondenti classi di laurea di cui all'ex D.M.
509/99;
- L-SNT/03 (Professioni Sanitarie Tecniche, limitatamente a Dietistica)
- LM-13 Farmacia e Farmacia Industriale, LM-41 Medicina e Chirurgia o alle corrispondenti classi di laurea di cui all'ex D.M.
509/99;
- LM-6 Biologia, LM-8 Biotecnologie Industriali, LM-9 Biotecnologie Mediche, Veterinarie e Farmaceutiche, LM-70 Scienze e Tecnologie Alimentari o alle corrispondenti classi di laurea di cui all'ex D.M.
509/99.
Possono inoltre accedere al corso di laurea magistrale i laureati in altre classi di laurea purchè siano in possesso di almeno 48 CFU complessivi nei settori scientifico-disciplinari sotto elencati (tra parentesi il minimo di CFU richiesto per ciascun settore):
MAT/01-07 (6 CFU)
FIS/01-07 (4 CFU)
CHIM/01-11 (8 CFU)
BIO/1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19 (20 CFU)
Inoltre è richiesta la conoscenza della lingua inglese di livello minimo B1.
La verifica della preparazione personale, che avverrà secondo le modalità definite nel regolamento didattico del Cds, è obbligatoria per tutti gli studenti in possesso dei requisiti curriculari.Prova finale
La prova finale di laurea consiste nella esposizione e discussione in seduta pubblica di una tesi, in lingua italiana o in inglese, il cui contenuto dovrà avere carattere innovativo e di originalità di fronte ad una Commissione di docenti.
L'attività di preparazione potrà essere svolta in ambito universitario, oppure presso aziende, organizzazioni, enti e strutture scelte in accordo e sotto la guida di un docente relatore dell'Ateneo.
La prova finale ha il compito di completare il percorso formativo svolto dallo studente, durante il percorso di laurea, consentendo di perfezionare le sue competenze in termini di conoscenze, capacità di applicare le conoscenze, sviluppo di capacità relazionali, abilità comunicative e autonomia di giudizio.
La Commissione propone un punteggio di merito adeguato al lavoro svolto dal laureando e che tenga anche conto del suo intero percorso formativo in termini di risultati attesi ed obiettivi raggiunti.
Le modalità di svolgimento sono definite nel regolamento didattico del corso di studio.
Orientamento in ingresso
La struttura responsabile del servizio di orientamento in ingresso è l’admission office.
Il servizio di orientamento in ingresso offerto ha il compito fondamentale di favorire l'iscrizione ai CdS di studenti in possesso delle conoscenze e delle attitudini necessarie ai fini di una proficua frequentazione dei CdS stessi e di promuovere la consapevolezza della loro scelta, riducendo i rischi di abbandono e di tempi per il conseguimento del titolo di studio superiori a quelli stabiliti dalla normativa.
I principali obiettivi del servizio di orientamento in ingresso possono essere così riassunti:
- fornire una corretta informazione a studenti potenziali, famiglie e scuole, sull'offerta formativa del CdS, finalizzata a favorire la conoscenza del CdS, degli sbocchi per i quali si intendono preparare i laureati, delle sue caratteristiche e dei suoi risultati;
- fornire una corretta informazione sui requisiti di ammissione, con particolare riferimento alle conoscenze minime richieste in ingresso, ai requisiti curriculari e alla preparazione personale richiesti, ma anche sulle principali difficoltà incontrate, come evidenziate dalle carriere degli studenti e, quindi, alle attitudini e all'impegno richiesti per una proficua frequentazione del CdS;
- promuovere il possesso delle conoscenze e/o capacità richieste attraverso idonee attività propedeutiche all’accesso al CdS.
L’Admission office persegue il raggiungimento di tali obiettivi anche attraverso le seguenti iniziative:
- organizzazione di incontri di orientamento presso Istituti Secondari Superiori;
- organizzazione, presso la sede dell'Università, di giornate di presentazione dell'offerta formativa rivolte sia agli studenti che alle loro famiglie;
- partecipazione a manifestazioni fieristiche di orientamento universitario come ad esempio il salone dello studente.
L'azione di orientamento e di reclutamento di studenti internazionale avverrà, inoltre, attraverso l'attivazione di contratti con tutor di area geografica, incaricati di curare la promozione del corso in specifici gruppi di Paesi.
L'Ufficio, tra i suoi compiti, prevede anche lo svolgimento di colloqui individuali di orientamento e di visite guidate dell'Ateneo e fornisce informazioni telefoniche e via mail a tutti gli interessati.
Il Corso di Studio in breve
Le premesse che hanno portato al progetto di istituzione del Corso di Laurea Magistrale LM-61 in Scienze della Nutrizione Umana sono da far risalire alle sempre più evidenti e condivise acquisizioni scientifiche che stabiliscono correlazioni significative tra la qualità dell'alimentazione, della salute e del benessere.
La comprensione di tali interrelazioni prefigura, innanzitutto, approcci culturali innovativi, multidisciplinari, che permettono di fare ricerca e didattica 'di filiera' dal settore della produzione agricola e della trasformazione, spesso controllando anche la variabile ambientale, fino al prodotto alimentare con la valutazione dei molteplici ricadute in ambito nutrizionale e medico.
Tali considerazioni nel contesto di un Ateneo dalla vocazione 'medica' quale è UniCamillus hanno fatto maturare l’intendimento di impegnarsi nella importante declinazione del perseguimento della salute che è, appunto, la corretta alimentazione.
Un ulteriore elemento di forte innovazione consiste nell’ineludibile rapporto tra questa e la sostenibilità ambientale che rappresenta il codice genetico del Corso di laurea.
Negli ultimi decenni la ricerca medica ha messo in evidenza come numerose e gravi patologie umane (obesità, diabete, dislipidemie, neoplasie, malattie infiammatorie dell'apparato digerente, malattie cardiovascolari, malattie neurodegenerative etc.) siano causate o favorite da stili alimentari inappropriati e possano essere prevenute o curate mediante l'adozione di regimi alimentari appropriati.
Ciò rende prioritaria, ai fini della promozione della salute, la creazione di figure professionali in grado di operare nella filiera alimentare con l'obiettivo di favorire la adozione da parte del maggior numero di individui di stili alimentari corretti, la diffusione della conoscenza delle indicazioni alimentari per la prevenzione e/o la terapia delle malattie e per il mantenimento dello stato di benessere e salute.
I risultati di apprendimento attesi alla fine del percorso formativo, che sarà erogato in modalità mista che prevede la erogazione con modalità telematiche di una quota delle attività formative, comunque non superiore ai due terzi, sono riconducibili alle aree formative caratterizzanti la Classe di Laurea Magistrale, ognuna integrata da attività affini e integrative come la chimica farmaceutica, la fisiopatologia, gli aspetti epidemiologici della nutrizione, i disturbi del comportamento alimentare.
Area delle discipline biomediche con riferimento alla conoscenza dei meccanismi bio-molecolari e fisiologici di regolazione degli stimoli della fame e della sete, agli approcci metodologici per lo studio dell'alimentazione e della nutrizione umana, alle nuove frontiere della ricerca bio-molecolare di interesse nel settore delle scienze dell'alimentazione e della nutrizione umana.
Area delle discipline della nutrizione umana con riferimento alle principali fisiopatologie correlate alla nutrizione nelle diverse età e alla loro prevenzione attraverso adeguati stili alimentari; all'interazione farmaci-alimenti; all'acquisizione di capacità relazionali nella gestione di problematiche nutrizionali.
Area delle discipline per la caratterizzazione degli alimenti e gestione del sistema agroalimentare con riferimento ai diversi aspetti di caratterizzazione e certificazione degli alimenti, alla gestione e supervisione dei processi di trasformazione e distribuzione degli alimenti, alla sicurezza microbiologica degli alimenti e alle normative e regole del comparto nutrizionale.
Il laureato al termine del percorso formativo sarà in grado di utilizzare fluentemente, in forma scritta e orale, la lingua l'inglese nell'ambito specifico di competenza e per lo scambio di informazioni generali.
Sulla base delle competenze acquisite durante il percorso formativo, il laureato magistrale potrà trovare sbocchi occupazionali nelle seguenti aree:
1) Sanità pubblica e privata: nel contesto dei programmi sanitari nazionale e regionali, partecipazione a progetti di prevenzione delle condizioni di salute e progettazione e gestione di programmi di valutazione e sorveglianza nutrizionale;
2) Istituti di ricerca pubblici e/o privati: progettazione, gestione e sviluppo di studi scientifici di ricerca nell'ambito della scienza dell'alimentazione;
3) Aziende alimentari, dietetiche e farmaceutiche: progettazione, sviluppo e valorizzazione di prodotti alimentari ad elevato impatto nutrizionale (alimenti funzionali); gestione dell'etichettatura e dell'informazione relativa alle indicazioni nutrizionali e sulla salute ; sviluppo dei sistemi di certificazione.
4) Aziende di ristorazione e ristorazione ospedaliera: implementazione di sistemi integrati di gestione per la qualità del servizio erogato.
Il laureato può inoltre lavorare presso enti e ONG interessati a problemi di malnutrizione nei Paesi del sud del mondo o in gruppi di popolazioni a rischio di malnutrizione.
Inoltre, il Laureato della laurea Magistrale LM 61, previo superamento dell'esame di Stato, potrà iscriversi all'Ordine Professionale dei Biologi.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
90675 -
BIOCHIMICA E BIOLOGIA MOLECOLARE
(objectives)
The educational objectives of the module of Biochemistry and metabolism of nutrients are aimed at acquiring knowledge about the biochemistry of food and nutrition, with emphasis on the function and regulation of biological macromolecules and general mechanisms of metabolic regulation. Acquire knowledge of the major metabolic pathways and cycles with emphasis on glucose, lipids and amino acids metabolisms. Understand the significance of metabolic alterations under conditions far from physiological (prolonged fasting, physical exertion). Also, have good knowledge about particular elements necessary for proper daily nutritional intake, such as micro- and macro-elements, the fat- and water-soluble vitamins. Last but not least, acquire important information on free radicals and antioxidants, the balance of which is fundamentally linked to the correct nutritional regimen. The educational objectives of the module of Clinical Biochemistry and Clinical Molecular Biology are aimed at acquiring knowledge of the main methodologies used in clinical biochemistry; understanding the significance of alterations in biochemical-clinical relevant profiles; acquiring basic knowledge about the fundamental processes of molecular biology and their regulation, which are essential for understanding the pathogenetic mechanisms of diseases and molecular mechanisms relevant to therapeutic applications.
|
|
-
Biochimica e metabolismo dei nutrienti
(objectives)
he educational objectives of the module of Biochemistry and metabolism of nutrients are aimed at acquiring knowledge about the biochemistry of food and nutrition, with emphasis on the function and regulation of biological macromolecules and general mechanisms of metabolic regulation. Acquire knowledge of the major metabolic pathways and cycles with emphasis on glucose, lipids and amino acids metabolisms. Understand the significance of metabolic alterations under conditions far from physiological (prolonged fasting, physical exertion). Also, have good knowledge about particular elements necessary for proper daily nutritional intake, such as micro- and macro-elements, the fat- and water-soluble vitamins. Last but not least, acquire important information on free radicals and antioxidants, the balance of which is fundamentally linked to the correct nutritional regimen.
|
7
|
BIO/10
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
Biologia molecolare
(objectives)
The educational objectives of the module of Clinical Biochemistry and Clinical Molecular Biology are aimed at acquiring knowledge of the main methodologies used in clinical biochemistry; understanding the significance of alterations in biochemical-clinical relevant profiles; acquiring basic knowledge about the fundamental processes of molecular biology and their regulation, which are essential for understanding the pathogenetic mechanisms of diseases and molecular mechanisms relevant to therapeutic applications.
|
5
|
BIO/12
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
90677 -
STATISTICA ED ELABORAZIONI
(objectives)
Provide students with the knowledge and skills necessary to be able to identify the most suitable statistical tools for the study to be conducted and make students autonomous in conducting the main statistical analyzes and the main statistical tests thanks to the use of the IT operational skills acquired during the course.
|
|
-
Statistica medica ed epidemiologia
(objectives)
Provide students with the knowledge and skills necessary to be able to identify the most suitable statistical tools for the study to be conducted. Make students autonomous in conducting the main statistical analyzes and the main statistical tests thanks to the use of the IT skills acquired during the course.
|
3
|
MED/01
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
-
Gestione dei dati e delle informazioni
(objectives)
Provide students with a broad knowledge of computer terminology, the main hardware and software components of computers, their operation and fields of application. Make students autonomous in the use of spreadsheet management software
|
3
|
ING-INF/05
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
90679 -
CHIMICA ANALITICA, FARMACEUTICA E DEGLI ALIMENTI
(objectives)
The aim of teaching food chemistry is to provide the student with adequate knowledge on the structure and properties of food constituents and on the mechanisms of the main reactions of transformation, processing, alteration and contamination. The main analytical techniques in food quality control and conservation will be analyzed. The educational purpose of the Pharmaceutical Chemistry course is aimed at the acquisition of the basic basic principles of pharmacokinetics, pharmacodynamics of pharmacogenetics and the general characteristics of the most important classes of drugs with particular reference to the active ingredients related to nutrition. Concepts such as drug, active ingredient, excipient will be analyzed. The routes of administration, absorption, distribution. Adverse reactions, the phases of the trial. Particular attention will be paid to drugs that affect the mechanisms of intake, assimilation and excretion of nutrients. The student will also study the influence of drugs on the nutritional status and the interactions between food and drugs.
|
|
-
Chimica degli alimenti
(objectives)
The objective of the course is to provide the student with adequate knowledge on the structure and properties of food constituents and on the mechanisms of the main reactions of transformation, processing, alteration and contamination. The main analytical techniques in food quality control and conservation will be analyzed.
|
5
|
CHIM/10
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
Chimica farmaceutica
(objectives)
The educational purpose of the Pharmaceutical Chemistry course is aimed at the acquisition of the basic principles of pharmacokinetics, pharmacodynamics of pharmacogenetics and the general characteristics of the most important classes of drugs with particular reference to the active ingredients related to nutrition. Concepts such as drug, active ingredient, excipient will be analyzed. The administration, absorption, distribution. Adverse reactions, the phases of the trial. Particular attention will be paid to drugs that affect the mechanisms of intake, assimilation and excretion of nutrients. The student will also investigate the influence of drugs on nutritional status and the interactions between food and drugs.
|
5
|
CHIM/08
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
90678 -
FISIOLOGIA DEI PROCESSI DI DIGESTIONE, ASSORBIMENTO E NUTRIZIONE UMANA
(objectives)
The course aims at providing the knowledge of the fundamental physiological mechanisms related with body functions and feeding. This goal requires the acquisition of the principles of the organs that compose the human body and their dynamical integration into apparatus and systems, with the final objective of maintaining body homeostasis in the context of nutrition sciences.
|
6
|
BIO/09
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
90676 -
IGIENE, QUALITA' E SICUREZZA
(objectives)
The main objectives for Food Hygiene (MED/42) include knowledge of the general principles of food hygiene and nutrition. These objectives include knowledge of specific foodborne diseases: infections, intoxications and toxi-infections; major bacterial, viral and parasitic diseases; major environmental hygiene issues; epidemiology of major nutrition-related diseases; and food preservation techniques. In addition, students will learn knowledge about the organization and functioning of health systems, including through international comparisons and the application of epidemiological tools, and about current epidemiological and nutritional transitions. Knowledge about the main guidelines in nutrition will also be developed.
The course Quality and microbiological safety of food (AGR/16) aims to provide students with the knowledge on the main qualitative characteristics of foods both from a nutritional point of view and for the safety and advantages for health. Furthermore, particular emphasis will be given on the different meaning between the concept of microbial contamination and the effect of microbial development in a food, whether it is negative, in terms of transmission of food-borne diseases and food alteration, or positive, in terms of useful food processing. The course will be structured as a didactic path that will guide the student to acquire the basic scientific knowledge to understand microbial metabolism and to critically address the microbiological problems of the food sector, relating not only to food safety but also to use of microorganisms in its transformation.
|
|
-
Igiene degli alimenti
(objectives)
The main objectives include knowledge of the general principles of food hygiene and nutrition. These objectives include knowledge of specific foodborne diseases: infections, intoxications and toxi-infections; major bacterial, viral and parasitic diseases; major environmental hygiene issues; epidemiology of major nutrition-related diseases; and food preservation techniques. In addition, students will learn knowledge about the organization and functioning of health systems, including through international comparisons and the application of epidemiological tools, and about current epidemiological and nutritional transitions. Knowledge about the main guidelines in nutrition will also be developed.
|
5
|
MED/42
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
Qualità e sicurezza microbiologica degli alimenti
(objectives)
The course aims to provide students with the knowledge on the main qualitative characteristics of foods both from a nutritional point of view and for the safety and advantages for health. Furthermore, particular emphasis will be given on the different meaning between the concept of microbial contamination and the effect of microbial development in a food, whether it is negative, in terms of transmission of food-borne diseases and food alteration, or positive, in terms of useful food processing. The course will be structured as a didactic path that will guide the student to acquire the basic scientific knowledge to understand microbial metabolism and to critically address the microbiological problems of the food sector, relating not only to food safety but also to use of microorganisms in its transformation.
|
6
|
AGR/16
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
90680 -
INTOLLERANZE ALIMENTARI, IMMUNITA' E FARMACI
(objectives)
The pathophysiology course aims to provide students with the basics of cellular pathology, general pathology, immunology, and pathophysiology related to human nutrition. The student should learn the pathogenesis of diseases at the cellular and tissue level, the mechanisms of the cell and organism response to injury, and the mechanisms of the innate and acquired immune response that underlie the pathogenesis of adverse reactions to food. Acquire a knowledge of the principles of pharmacology, pharmacodynamics and pharmacokinetics. Acquire a knowledge on the role of pharmacotherapy and diet in the prevention and treatment of chronic non-communicable degenerative diseases and COVID-19. Acquire a knowledge on the interactions between drugs, supplements and foods, in particular on the role of drugs and supplements on the intestinal microbiota.
|
|
-
Farmacologia
(objectives)
Acquire a knowledge of the principles of pharmacology, pharmacodynamics and pharmacokinetics. Acquire a knowledge on the role of pharmacotherapy and diet in the prevention and treatment of chronic non-communicable degenerative diseases and COVID-19. Acquire a knowledge on the interactions between drugs, supplements and foods, in particular on the role of drugs and supplements on the intestinal microbiota.
|
7
|
BIO/14
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
Fisiopatologia
(objectives)
The pathophysiology course aims to provide students with the basics of cellular pathology, general pathology, immunology, and pathophysiology related to human nutrition. The student should learn the pathogenesis of diseases at the cellular and tissue level, the mechanisms of the cell and organism response to injury, and the mechanisms of the innate and acquired immune response that underlie the pathogenesis of adverse reactions to food.
|
4
|
MED/04
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
90681 -
ATTIVITA' A SCELTA
(objectives)
Nutrition And 2030 Agenda For Sustainable Development Knowledge of the 2030 Agenda and the Sustainable (MED/49): -Development Goals SDGs. Specific knowledge of SDG2- Goal 0 Hunger (including targets) and description of its relationship with other SDGs. - Analysis of the relationship between public health and nutrition through some specific cases and analysis of the impact of some events (for example pandemics, wars) on nutrition at an international level. - Identification and knowledge of some international organizations dealing with nutrition (main locations and activities).
Food Products (CHIM/10): During the lessons the basic knowledge for understanding is provided to the student of the different classes of foods, their origin and diffusion; understanding the variations induced by conservation and transformation processes; understanding the effect of different food categories on the microbiota.
Mediterranean model of nutrition and health (BIO/13) The aim of the course is to integrate the notions related to the nutritional and physiological role of foods and on the preventive and protective role of the main bioactive compounds on the state of health and on the development of pathologies. Furthermore, the course aims to introduce notions on the role of scientific research in the field of human nutrition with references to innovative cell models useful for testing the role of nutritional molecules.
Chemistry and functional foods nutritional properties for human health (MED/49) The course aims to deepen the knowledge about compounds, in particular secondary metabolites, extracted from plants, fungi, microbes, or animals, that elicit bioactive effect on the human health without adding any nutritional benefit. In that direction, bioactive ingredients are those that, when inserted in foods, provide some effect of improvement to health. The methodologies and technologies for stabilizing these molecules to produce enriched ingredients and functional foods will be explored. At the end of the course, the student will be able to critically evaluate functional foods and foods for special medical purposes, discriminating their actual need in certain categories of subjects and selecting the most suitable ones according to the clinical conditions of nutritional and metabolic disorders.
|
4
|
|
20
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
90682 -
TECNOLOGIA E LEGISLAZIONE ALIMENTARE
(objectives)
Food technology and quality control (AGR/15) The course aims to make students acquire the basic knowledge of the main unit operations carried out during a food process. The approach followed is both descriptive and quantitative. The description of the physical, chemical and / or biological changes induced to the raw materials during a unitary operation has the objective of assessing the impact that the process has on the quality of the finished products obtained. The course, which takes place in the second half of the year, with lectures, aims to deepen how a food transformation process involves different methods to be followed, in relation to the chain of belonging, with a series of technological operations in succession appropriate for the processing of raw materials. The course aims to deepen the scientific and technical knowledge for the qualitative-quantitative development, management and control of processes for transforming raw materials of Mediterranean interest into final and / or intermediate processing products according to current legislation. The manufacturing processes, production technologies and flow sheets of the main sectors are studied in depth: canning, oils and fats, cereal-pastoral, dairy, viticulture-winemaking.
Agri-food Law (IUS/03) The Student must complete the scientific preparation by integrating with specific legal skills the knowledge of institutes that require specific framing for the purpose of their use in the practice of the profession.
|
|
-
Tecnologia e controllo della qualità degli alimenti
(objectives)
The course aims to make students acquire the basic knowledge of the main unit operations carried out during a food process. The approach followed is both descriptive and quantitative. The description of the physical, chemical and / or biological changes induced to the raw materials during a unitary operation has the objective of assessing the impact that the process has on the quality of the finished products obtained. The course, which takes place in the second half of the year, with lectures, aims to deepen how a food transformation process involves different methods to be followed, in relation to the chain of belonging, with a series of technological operations in succession appropriate for the processing of raw materials. The course aims to deepen the scientific and technical knowledge for the qualitative-quantitative development, management and control of processes for transforming raw materials of Mediterranean interest into final and / or intermediate processing products according to current legislation. The manufacturing processes, production technologies and flow sheets of the main sectors are studied in depth: canning, oils and fats, cereal-pastoral, dairy, viticulture-winemaking.
|
6
|
AGR/15
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
Legislazione alimentare
(objectives)
The Student must be able to research and apply the fundamental legislation dictated for the individual and different categories of foods, their mode of presentation on the market, taking into account the organization of trade and consumer rights; in particular, the training is aimed at acquiring notions on hygiene, quality and safety of food products, on labeling, advertising and distinctive signs. The Student must, in addition, have acquired specific knowledge through the study of business control methods and producer responsibilities, considering, in addition, the criminal profiles of the discipline.
|
5
|
IUS/03
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
90683 -
NUTRIZIONE UMANA
(objectives)
Alimentazione e promozione della salute Understand the correlation between lifestyles, diet and successful aging: along with genetic predisposition,. Understand the criteria to be used to assess nutritional adequacy including the sufficient intake not only of essential nutrients, but also of fibers and food bioactive compounds, needed to fulfill nutritional requirements for optimal health. Acquire in-depth knowledge on how nutrients are able to regulate gene expression and how maternal malnutrition during pregnancy can induce persistent metabolic and physiological changes in the fetus through the altered epigenetic profiles leading to different susceptibility to various chronic diseases such as obesity, cardiovascular, and diabetes, in later life. Learn how diet is a key modifiable factor influencing the composition of the gut microbiota, indicating the potential for therapeutic dietary strategies to manipulate microbial diversity, composition, and stability.
Bioetica della nutrizione The educational objective of the teaching is to develop knowledge and skills useful for evaluating and justifying decisions concerning the most relevant ethical issues as well as investigating bioethical issues related to human nutrition.
|
|
-
Alimentazione e promozione della salute
(objectives)
Understand the correlation between lifestyles, diet and successful aging: along with genetic predisposition,. Understand the criteria to be used to assess nutritional adequacy including the sufficient intake not only of essential nutrients, but also of fibers and food bioactive compounds, needed to fulfill nutritional requirements for optimal health Acquire in-depth knowledge on how nutrients are able to regulate gene expression and how maternal malnutrition during pregnancy can induce persistent metabolic and physiological changes in the fetus through the altered epigenetic profiles leading to different susceptibility to various chronic diseases such as obesity, cardiovascular, and diabetes, in later life. Learn how diet is a key modifiable factor influencing the composition of the gut microbiota, indicating the potential for therapeutic dietary strategies to manipulate microbial diversity, composition, and stability.
|
8
|
MED/49
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
Bioetica della nutrizione
(objectives)
The educational objective of the teaching is to develop knowledge and skills useful for evaluating and justifying decisions concerning the most relevant ethical issues as well as investigating bioethical issues related to human nutrition.
|
2
|
MED/43
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
90684 -
LINGUA INGLESE
(objectives)
The aim of the module is to provide students with a practical grammatical, lexical and phonetic analysis of realistic, colloquial and up-to-date dialogues in clinical settings. The module also seeks to establish an awareness in students of the essential role English phonetics plays in medical science.
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
90688 -
ATTIVITA' A SCELTA
(objectives)
Physical chemistry of food (CHIM/02) Scientific approach to the study of food materials at the molecular level.
Nutrition, gynecological pathologies and fertility (MED/49) Acquiring advanced theoretical and practical knowledge on the role of nutrition in the management of the main gynecological diseases and in human reproduction.
Bariatric nutrition (MED/49) Students, with a different academic background, should be able to evaluate the nutritional complications pre and after bariatric surgery. They should be able to evaluate the nutritional status of obese patient and to prescribe a personalized nutritional plan before and after surgery.
Diabetes mellitus and nutritional therapy (MED/13) The student have to demonstrate to: know and understand the pathophysiological mechanisms of diabetes mellitus and its complications; interpret laboratory tests and diagnose diabetes mellitus or gestational diabetes; know and identify the most suitable meal plan for the person with diabetes mellitus or gestational diabetes.
|
4
|
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
90685 -
ASPETTI PRATICI IN MEDICINA GENERALE E SPECIALISTICA
(objectives)
The course of "Endocrinology" (MED/13) aims to provide students with the basic notions on the fundamental principles of the functioning of the endocrine system. The causes and pathophysiological mechanisms of the main diseases of the endocrine system and metabolism will also be evaluated, with particular attention to the influence of food and nutrients on the activities of the endocrine system.
For the course "Practical aspects of nutritition in Internal medicine" (MED/09), the aims are: Acquire a detailed knowledge of nutrients and food groups. Acquire the ability to assess the nutritional status and the eating habits of healthy subjects and patients with relevant disorders in the setting of Internal Medicine. Knowing the practical aspects of nutrition under specific physiological and pathological conditions.
For the course "Practical aspects of nutrition in cardiology" (MED/11), the aims are: 1. To provide the scientific basis for understanding the role of nutrition in cardiovascular physiology and pathology. 2. To provide the skills for appropriate nutritional interventions based on scientific evidence in cardiovascular risk factors and diseases.
For the course "Practical aspects of nutrition in eating disorders" (MED/25), the aims are: Know the classification and epidemiology of eating and nutrition disorders (DNA) based on symptomatological criteria (DSM-V) • Know the characteristics of DNA below threshold • Know how to evaluate the nutritional status and body composition in DNA • Know the nutritional requirements in physiological conditions and assess the balance between nutrients introduced and energy expenditure in DNA • Know how to interpret an impedance analysis and a stratigraphy of the subcutaneous in DNA • Know dietary behavior in DNA and nutritional rehabilitation techniques in anorexia nervosa, bulimia nervosa and binge eating disorder • Knowing the basics of nutritional counseling in DNA • Know the importance of the therapeutic alliance of the different health figures and their respective skills in nutritional rehabilitation in DNA
|
|
-
Endocrinologia
(objectives)
The course of "Endocrinology" aims to provide students with the basic notions on the fundamental principles of the functioning of the endocrine system. The causes and pathophysiological mechanisms of the main diseases of the endocrine system and metabolism will also be evaluated, with particular attention to the influence of food and nutrients on the activities of the endocrine system.
|
5
|
MED/13
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
Aspetti pratici della nutrizione in cardiologia
(objectives)
1. To provide the scientific basis for understanding the role of nutrition in cardiovascular physiology and pathology.
2. To provide the skills for appropriate nutritional interventions based on scientific evidence in cardiovascular risk factors and diseases.
|
2
|
MED/11
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
-
Aspetti pratici della nutrizione nei disordini del comportamento alimentare
(objectives)
• Know the classification and epidemiology of eating and nutrition disorders (DNA) based on symptomatological criteria (DSM-V) • Know the characteristics of DNA below threshold • Know how to evaluate the nutritional status and body composition in DNA • Know the nutritional requirements in physiological conditions and assess the balance between nutrients introduced and energy expenditure in DNA • Know how to interpret an impedance analysis and a stratigraphy of the subcutaneous in DNA • Know dietary behavior in DNA and nutritional rehabilitation techniques in anorexia nervosa, bulimia nervosa and binge eating disorder • Knowing the basics of nutritional counseling in DNA • Know the importance of the therapeutic alliance of the different health figures and their respective skills in nutritional rehabilitation in DNA
|
2
|
MED/25
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
-
Aspetti pratici della nutrizione nella medicina interna
(objectives)
Acquire a detailed knowledge of nutrients and food groups. Acquire the ability to assess the nutritional status and the eating habits of healthy subjects and patients with relevant disorders in the setting of Internal Medicine. Knowing the practical aspects of nutrition under specific physiological and pathological conditions.
|
5
|
MED/09
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
90686 -
ALTRE CONOSCENZE UTILI PER L'INSERIMENTO NEL MONDO DEL LAVORO
(objectives)
Acquisition of knowledge and practical tools for the nutritionist profession. From nutritional assessment, to the evaluation of anthropometric data and body composition, to the elaboration of the physiological diet (and for some diseases), up to the monitoring and follow-up of the patient's results.
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
90687 -
PROVA FINALE
|
12
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |