Degree Course: Nursing
A.Y. 2021/2022
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati in Infermieristica possiedono le conoscenze dei fondamenti delle discipline di base, delle discipline cliniche medico-chirurgiche, delle discipline della prevenzione e del management sanitario e delle discipline umanistiche.
Inoltre, possiedono le conoscenze generali della disciplina infermieristica in riferimento a metodologia scientifica, ricerca, clinica, modelli teorici, deontologia, management e responsabilita professionale.
Inoltre, saranno messi in condizione di agire in condizioni di emergenza, attesa la peculiarita delle aree nelle quali si troveranno non di rado a fornire la propria opera, caratterizzate da numerose emergenze, anche belliche, con scarsa densita di personale sanitario.
L?acquisizione delle conoscenze avviene mediante lezioni frontali, seminari, approfondimenti, lavoro di gruppo, laboratori, tirocini clinici, attivita di tutorato e studio individuale.
La valutazione in itinere e certificativa dei risultati dell?apprendimento avviene attraverso prove scritte, orali, pratiche e valutazione periodica del percorso di tirocinio.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati in Infermieristica sono in grado di: effettuare l?accertamento infermieristico e individuare i relativi bisogni di assistenza; erogare assistenza infermieristica generale, preventiva, curativa, palliativa, riabilitativa e per la promozione della salute; instaurare e promuovere la relazione d?aiuto; attuare gli interventi di natura tecnica ed educativa; garantire la corretta applicazione delle prescrizioni diagnostico-terapeutiche; applicare i contenuti della ricerca alla pratica clinica infermieristica; avvalersi con appropriatezza del personale di supporto; agire in modo integrato con le altre professioni sanitario-sociali; contribuire alla formazione del personale infermieristico e di supporto; partecipare a progetti di ricerca; promuovere i principi deontologici della professione.
La capacita di comprendere e applicare le conoscenze acquisite viene raggiunta con l?attivita di tirocinio, integrata dalle varie forme di attivita tutoriale e di laboratorio.Autonomia di giudizio
Descrittore di Dublino 3 - making judgements
Il laureato in infermieristica e in grado di:
- identificare i problemi di competenza specifica e le problematiche di tipo collaborativo
- definire i risultati assistenziali attesi
- stabilire gli interventi assistenziali appropriati sulla base delle priorita, delle evidenze scientifiche e della volonta della persona assistita
- valutare i risultati raggiunti anche in termini qualitativi e il processo di assistenza
- identificare, in collaborazione con altre figure professionali, i bisogni di salute della persona, della famiglia, della comunita
- identificare, in relazione alla complessita assistenziale, i soggetti da coinvolgere nell?assistenza (caregiver/famiglia, personale di supporto, altri professionisti, risorse della comunita)
- identificare le situazioni cliniche in cui e necessario avvalersi di consulenti
- identificare le situazioni in contrasto con i principi deontologici della professione
L?acquisizione delle conoscenze e la capacita di applicarle consapevolmente e responsabilmente nell?attivita di tirocinio clinico, permettono allo studente di sviluppare quella capacita di giudizio autonomo indispensabile per esercitare la professione infermieristica.
Abilità comunicative
Descrittore di Dublino 4 -communication skills
Il laureato in infermieristica e in grado di:
- utilizzare i canali verbali e non verbali della comunicazione nell?assistenza infermieristica
- lavorare in gruppo e promuovere tale modalita operativa
- utilizzare in forma scritta e orale la lingua inglese per l?assistenza, lo studio e la ricerca
- utilizzare il linguaggio tecnico-scientifico nell?uso della documentazione infermieristica e nella produzione scientifica
Le abilita comunicative vengono sviluppate durante il tirocinio clinico, gli appositi laboratori, gli incontri di tutorato, i lavori di gruppo, le verifiche di profitto, la lettura e lo studio di articoli scientifici, l?elaborazione della tesi di laurea.
E? inoltre importante l?esperienza di tirocinio all?estero per il miglioramento delle competenze linguistiche la cui verifica di apprendimento avviene con modalita e-learning
Capacità di apprendimento
Descrittore di Dublino 5 - learning skills
Il laureato in infermieristica e in grado di:
- identificare i propri bisogni formativi e le modalita per soddisfarli
- selezionare i contenuti congruenti al proprio bisogno formativo
- mantenere aggiornate le proprie competenze
- partecipare alla vita delle associazioni professionali al fine di diffondere e sviluppare la cultura professionale infermieristica
- interpretare correttamente la legislazione concernente l?esercizio della professione infermieristica nel rispetto delle norme deontologiche e nel quadro normativo generale
La capacita di apprendimento si sviluppa nell?intero percorso di studi nell?ambito delle diverse attivita proposte: lezioni, seminari, laboratori, tutorato, tirocinio, confronto con docenti e professionisti, studio individuale, elaborazione della tesi finale.
Requisiti di ammissione
Possono essere ammessi al Corso di laurea i candidati che siano in possesso di diploma di scuola secondaria superiore o di altro titolo di studio conseguito all?estero riconosciuto idoneo dalla normativa vigente.
La prova di ammissione e predisposta annualmente dall?Ateneo secondo le modalita e la tempistica indicate dagli organi competenti nel rispetto delle normative vigenti.
E' altresi richiesto il possesso o l'acquisizione di un'adeguata preparazione iniziale.
I regolamenti didattici dei corsi di laurea definiscono le conoscenze richieste per l?accesso e ne determinano le modalita di verifica.
Se dalla verifica non risulta il possesso di un livello sufficiente di preparazione, possono essere indicati specifici obblighi formativi aggiuntivi da soddisfare nel primo anno di corso attraverso l?istituzione di attivita formative integrative.
Le attivita formative propedeutiche ed integrative possono essere svolte anche in collaborazione con istituti di istruzione secondaria o con altri enti pubblici o privati, sulla base di apposite convenzioni.
Prova finale
L'Esame finale del Corso di Laurea ha valore di Esame di Stato abilitante all'esercizio della professione infermieristica e si compone di:
a.
Una prova pratica nel corso della quale lo studente deve dimostrare di aver acquisito le conoscenze e abilita teorico-pratiche e tecnico-operative proprie dello specifico profilo professionale;
b.
Redazione di un elaborato di una tesi e sua dissertazione.
Si svolge nei periodi e nei modi prescritti da apposito decreto del Ministero della Universita e della Ricerca Scientifica e Tecnologica di concerto con il Ministero della Salute.
A determinare il voto di laurea, espresso in centodecimi, contribuiscono i seguenti parametri:
a) la media dei voti conseguiti negli esami curriculari espressa in centodecimi,
b) i punti attribuiti dalla Commissione dell'esame finale in sede di discussione (massimo 5 punti),
c) il punteggio conseguito nella prova pratica (massimo 6 punti).
La lode puo essere attribuita per parere unanime della Commissione ai Candidati che conseguono il punteggio finale di 110/110.
I docenti relatori di tesi sono professori di prima o seconda fascia o ricercatori o professori a contratto.
Le attivita formative per la preparazione della prova finale si svolgeranno nelle strutture indicate in merito alle attivita professionalizzanti.Orientamento in ingresso
L'Admission Office si occupa di organizzare attivita dedicate a studenti italiani e stranieri delle scuole superiori, con lo scopo di far conoscere l'offerta didattica e il modello formativo dell'Universita.
Le attivita di orientamento coinvolgono Docenti e discenti dei vari Corsi di Laurea, professionisti e personale di staff dedicato.
Ad inizio anno accademico l'ufficio di competenza, in accordo con il dipartimento di Comunicazione e Marketing, provvede a pianificare le date degli eventi di orientamento per tutto il calendario didattico.
Nel corso dell'anno 2019/2020 e stato organizzato un Open Day, aperto a genitori e studenti per dar loro modo di entrare in contatto diretto con gli ambienti e le dinamiche dell?Ateneo e conoscere i contenuti didattici dei Corsi di Laurea attraverso alcune testimonianze di Professori e discenti gia presenti in UniCamillus.
Prima che l?emergenza Coronavirus bloccasse le attivita in presenza, lo staff dell?Admission Office ha realizzato numerose attivita di orientamento presso le seguenti scuole della Regione Lazio:
? Liceo Classico Luciano Manara di Roma
? Liceo Scientifico Statale Aristotele di Roma
? Job Day di Velletri
? Liceo Scientifico e Linguistico Statale di Ceccano
? Liceo Ginnasio T.Tasso di Roma
? IIS 'Domizia Lucilla' di Roma
? ITIS ' Stanislao Cannizzaro' di Colleferro
? Liceo ' Mariano Buratti' di Viterbo
? Liceo 'Norberto Turriziani' di Frosinone
? Istituto Paritario 'G.Falcone' di Colleferro
L?arrivo della pandemia ha comportato l?annullamento di ulteriori incontri fissati presso altre scuole.
UniCamillus ha inoltre presenziato importanti saloni dello studente organizzati nel territorio nazionale:
? Salone dello Studente di Bari
? Salone dello Studente di Roma
? Salone dello Studente di Catania
Altri Saloni sono stati annullati a causa dell?emergenza sanitaria.
Infine, con l'obiettivo di avvicinare i ragazzi delle scuole superiori ad una maggior consapevolezza nella scelta del percorso universitario, sono stati ospitati alcuni ragazzi delle classi terze e quarte del Liceo Ginnasio T.
Tasso, i quali hanno preso parte ad una serie di lezioni e laboratori su materie presenti nei vari Corsi di Laurea offerti da UniCamillus nell?ambito del progetto Alternanza Scuola Lavoro.
Il Corso di Studio in breve
E istituito presso l'Universita degli Studi di Roma Saint Camillus International University of Health Sciences Facolta di Medicina e Chirurgia, il Corso di Laurea Triennale in Infermieristica (abilitante alla professione sanitaria di Infermiere), classe L/SNT1.
Il Corso e erogato in modalita convenzionale.
Ha durata normale di 3 anni e si conclude con un esame finale con valore abilitante ed il rilascio del titolo di 'Laurea in Infermieristica'.
Il Regolamento didattico del CdS disciplina, l'articolazione dei contenuti, le modalita organizzative e di funzionamento del Corso di Laurea in Infermieristica, classe L/SNT1, istituito a partire dall'anno accademico 2018- 2019 ai sensi del D.M.
22 ottobre 2004, n.
270.
Il Corso di Laurea ha l'obiettivo di fornire le conoscenze e le competenze necessarie all'esercizio della professione infermieristica cosi come disciplinato e regolamentato dal D.M.
del Ministero della Sanita 14 settembre 1994, n.
739 e successive modificazioni ed integrazioni e dal Codice Deontologico del 2019 della Federazione Nazionale Ordine Professioni Infermieristiche (FNOPI).
La frequenza al corso e obbligatoria per tutte le attivita sia teoriche che di tirocinio.
I docenti del Corso sono approvati previa verifica del possesso dei requisiti previsti per ogni singolo docente e la pertinenza del suo curriculum formativo professionale con la disciplina di insegnamento e di norma sono dipendenti dalla struttura sede della formazione.
Gli esami di Corso Integrato possono essere sostenuti solo se si ottiene una presenza del 75% delle ore previste.
Si e ammessi alla prova di abilitazione solo se si e raggiunta una presenza di 4600 ore nelle attivita teorico pratiche.
L'attivita formativa corrisponde al conseguimento di 60 crediti formativi universitari (CFU) per anno per un totale di 180 CFU.
Il corrispettivo di 1 CFU e pari a 30 ore.
Il laureato e responsabile dell'assistenza generale infermieristica preventiva, curativa, palliativa e riabilitativa, di natura tecnica, relazionale ed educativa.
Il curriculum del Corso di Laurea prevede attivita formative finalizzate all'acquisizione di conoscenze e competenze specifiche, riferite alle funzioni previste dal profilo professionale dell'infermiere.
Il raggiungimento delle competenze professionali si attua attraverso una formazione teorica e pratica (tirocinio e laboratorio) che includa l'acquisizione di competenze comportamentali e che venga conseguita nel contesto lavorativo specifico, cosi da garantire, al termine del percorso formativo, la piena padronanza di tutte le necessarie competenze e la loro immediata spendibilita nell'ambiente di lavoro.
I laureati in Infermieristica possono trovare occupazione in strutture sanitarie, pubbliche o private, nel territorio e nell'assistenza domiciliare, in regime di dipendenza o libero-professionale.
Il laureato potra accedere a percorsi di formazione avanzata.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
90193 -
Biology, Applied Physics, Biochemistry
(objectives)
Aim of the teaching is to provide students with knowledge on the fundamentals of applied physics necessary to the performance of their future activity. In particular, the comprehension of physical principles at the base of medical physics and of functioning of medical instrumentation will be addressed. At the end of the course, the students will know the fundamental concepts of application of the Scientific Method to the study of biomedical phenomena (choice and measure of parameters, evaluation of errors), they will be able to describe physical phenomena of complex systems using suitable mathematical tools, they will know the scientific basis of medical procedures and principles of functioning of the equipment commonly used for diagnostics and therapeutics. Students will learn knowledge on the structure, function and regulation of biological macromolecules (carbohydrates, lipids, amino acids and proteins). To acquire basic knowledge on the main metabolic pathways and cycles with particular regard to carbohydrate, lipid and amino acid metabolism. Students will learn with knowledge based on inheritance of monogenic, chromosomal and multifactorial diseases. At the end of the course the student will be able to distinguish the main classes of genetic diseases and to recognize the modes of transmission of hereditary diseases. Students will learn knowledge related to the physiological and morphological characteristics of cells, as functional units of living organisms. Another important goal is to use the scientific method to understand the biological mechanisms that regulate life and as a tool for the study of pathological processes.
|
|
-
Biophysics
|
1
|
BIO/09
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Biochemistry
|
1
|
BIO/10
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Medical Genetics
|
1
|
MED/03
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Applied Biology
|
1
|
BIO/13
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90194 -
Anatomy and Physiology
(objectives)
Aim of the teaching is: to describe the macroscopic organization of the human body using the appropriate terminology. Describe the main cavities of the body, describe the individual organs of the various apparatuses and systems from the macroscopic, microscopic and topographic point of view; to provide students with knowledge on the functions of the various organs and systems of the human body and the mechanisms underlying these functions. The course also aims to provide knowledge on the functional integration of the various systems and on their regulation in physiological conditions also for the purpose of maintaining homeostasis. The course aims to provide student with the skills necessary for the full understanding of the most important tissues of the human organism. The student should acquire correct terminology and develop those skills of interpretation and application that, the graduate in nursing, will then have to use in the planning and management of work activities.
|
|
-
Physiology
|
2
|
BIO/09
|
28
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Human Anatomy
|
3
|
BIO/16
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Hystology
|
1
|
BIO/17
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90195 -
Human Sciences and Health Promotion
(objectives)
Aim of the Teaching is: • to provide students with knowledge on the basic concepts for acquiring information on Diagnostic Imaging and Radiotherapy equipment and their indications, as well as providing the basic notions of Radiation Protection. • to provide students with knowledge on the aims of the health system and organizational models at international, national and local level. • to provide students with knowledge on the theoretical bases of the Demo-ethno-anthropological disciplines, Medical Anthropology as specific discipline, and the understanding of importance of these disciplines in the context of clinical practice. • Provide students with key concepts developed within the Demo-ethno-anthropological disciplines and Medical Anthropology: culture as process and cultural encounter in health care practice; illness and disease, health and wellbeing, health systems and body in the socio-cultural context and from the Medical Anthropology perspective. • to provide students with knowledge on fully understand the fundamentals of modern pedagogy, starting from its birth and going throughout all its changes. • to achieve a solid preparation in theoretical, design and operational fields of psychology, including innovative research techniques. • Achieve ability to use cognitive and intervention tools aimed at prevention, diagnosis and rehabilitation and psychological support activities. • Acquire advanced level skills to establish relevant characteristics of people, families and groups. Acquire the ability to plan relational interventions and to manage congruent interactions with the needs of people, families and groups. • Acquire the ability to assess the quality, effectiveness and appropriateness of interventions. • Being able to take responsibility for interventions, to exercise full professional autonomy and to work collaboratively in multidisciplinary groups. To acquire knowledge on the main IT tools and on the electronic communication in the specific areas of competence. • to provide students with knowledge on basic concepts of general sociology must have been learnt. • In particular students have to be able to answer to all the questions concerning the beginning of sociology in particular starting from Auguste Comte to the modern sociologists e.g. Bourdieu What a group is. Primary and secondary groups. What are social classes. The state. The institutions. The globalization. Values. Madeleine Leininger and the transcultural nursing. • to provide students with knowledge on the evolution of medical thought from prehistory to the present day with a particular attention to how medicine in different ages has been influenced by social, economic, religious and political factors, since each time these factors have led to an improvement or a worsening of the medical art.
|
|
-
History of Medicine
|
1
|
MED/02
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
General and Social Pedagogy
|
1
|
M-PED/01
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Demo-ethno-antropological disciplines
(objectives)
Aim of the Teaching is: • to provide students with knowledge on the basic concepts for acquiring information on Diagnostic Imaging and Radiotherapy equipment and their indications, as well as providing the basic notions of Radiation Protection. • to provide students with knowledge on the aims of the health system and organizational models at international, national and local level. • to provide students with knowledge on the theoretical bases of the Demo-ethno-anthropological disciplines, Medical Anthropology as specific discipline, and the understanding of importance of these disciplines in the context of clinical practice. • Provide students with key concepts developed within the Demo-ethno-anthropological disciplines and Medical Anthropology: culture as process and cultural encounter in health care practice; illness and disease, health and wellbeing, health systems and body in the socio-cultural context and from the Medical Anthropology perspective. • to provide students with knowledge on fully understand the fundamentals of modern pedagogy, starting from its birth and going throughout all its changes. • to achieve a solid preparation in theoretical, design and operational fields of psychology, including innovative research techniques. • Achieve ability to use cognitive and intervention tools aimed at prevention, diagnosis and rehabilitation and psychological support activities. • Acquire advanced level skills to establish relevant characteristics of people, families and groups. Acquire the ability to plan relational interventions and to manage congruent interactions with the needs of people, families and groups. • Acquire the ability to assess the quality, effectiveness and appropriateness of interventions. • Being able to take responsibility for interventions, to exercise full professional autonomy and to work collaboratively in multidisciplinary groups. To acquire knowledge on the main IT tools and on the electronic communication in the specific areas of competence. • to provide students with knowledge on basic concepts of general sociology must have been learnt. • In particular students have to be able to answer to all the questions concerning the beginning of sociology in particular starting from Auguste Comte to the modern sociologists e.g. Bourdieu What a group is. Primary and secondary groups. What are social classes. The state. The institutions. The globalization. Values. Madeleine Leininger and the transcultural nursing. • to provide students with knowledge on the evolution of medical thought from prehistory to the present day with a particular attention to how medicine in different ages has been influenced by social, economic, religious and political factors, since each time these factors have led to an improvement or a worsening of the medical art.
|
1
|
M-DEA/01
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Diagnostic Imaging and Radiotherapy
|
1
|
MED/36
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
General sociology
(objectives)
Aim of the Teaching is: • to provide students with knowledge on the basic concepts for acquiring information on Diagnostic Imaging and Radiotherapy equipment and their indications, as well as providing the basic notions of Radiation Protection. • to provide students with knowledge on the aims of the health system and organizational models at international, national and local level. • to provide students with knowledge on the theoretical bases of the Demo-ethno-anthropological disciplines, Medical Anthropology as specific discipline, and the understanding of importance of these disciplines in the context of clinical practice. • Provide students with key concepts developed within the Demo-ethno-anthropological disciplines and Medical Anthropology: culture as process and cultural encounter in health care practice; illness and disease, health and wellbeing, health systems and body in the socio-cultural context and from the Medical Anthropology perspective. • to provide students with knowledge on fully understand the fundamentals of modern pedagogy, starting from its birth and going throughout all its changes. • to achieve a solid preparation in theoretical, design and operational fields of psychology, including innovative research techniques. • Achieve ability to use cognitive and intervention tools aimed at prevention, diagnosis and rehabilitation and psychological support activities. • Acquire advanced level skills to establish relevant characteristics of people, families and groups. Acquire the ability to plan relational interventions and to manage congruent interactions with the needs of people, families and groups. • Acquire the ability to assess the quality, effectiveness and appropriateness of interventions. • Being able to take responsibility for interventions, to exercise full professional autonomy and to work collaboratively in multidisciplinary groups. To acquire knowledge on the main IT tools and on the electronic communication in the specific areas of competence. • to provide students with knowledge on basic concepts of general sociology must have been learnt. • In particular students have to be able to answer to all the questions concerning the beginning of sociology in particular starting from Auguste Comte to the modern sociologists e.g. Bourdieu What a group is. Primary and secondary groups. What are social classes. The state. The institutions. The globalization. Values. Madeleine Leininger and the transcultural nursing. • to provide students with knowledge on the evolution of medical thought from prehistory to the present day with a particular attention to how medicine in different ages has been influenced by social, economic, religious and political factors, since each time these factors have led to an improvement or a worsening of the medical art.
|
1
|
SPS/07
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
General and applied Hygiene
|
1
|
MED/42
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
General Psicology
|
2
|
M-PSI/01
|
28
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90196 -
Nursing Sciences I
(objectives)
Aim of the teaching is to: • provide students with knowledge on acquire the basic knowledge to understand the basic primary and secondary needs of the healthy and sick person, to define the physical, social and psychological aspects of the patient. • acquire the nature and specificity of the nursing profession through the knowledge of legislative references and the ethical principles of nursing sciences.
|
|
-
Nursing Sciences - General Nursing
|
1
|
MED/45
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Nursing Sciences - Professional Organization
|
2
|
MED/45
|
28
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Nursing Sciences - Clinical Nursing
|
2
|
MED/45
|
28
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
90197 -
Nursing Sciences II
(objectives)
Aim of the Teaching is to: • provide students with knowledge on the theoretical principles needed for care planning and provide a solution to basic care problems. • Being able to perform the collection of excretions and secretions and provide adequate care to the patient in the diagnostic phase. • demonstrate knowledge of the main nursing theories and apply the principles to nursing care.
|
|
-
Nursing Sciences - Organization of Nursing Profession
|
2
|
MED/45
|
28
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Nursing Sciences - Clinical nursing
|
3
|
MED/45
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
90198 -
General Pathology and Physiopathology
(objectives)
Aim of the teaching is to provide students with knowledge on: -Elucidate the mechanisms and origins of human diseases emphasizing systemic processes based on molecular and cellular pathologic events. -Assess the physiologic principles which govern the function of the main body systems and the alterations induced by structural and functional abnormalities. - knowledge on the rational or methodologies of Laboratory Medicine analyses which are supportive for nursing. - knowledge of the structure of different microorganisms, microbial pathogenicity, interactions between micro-organism and host, causes and mechanisms of onset of the main microbial aetiology diseases. - knowledge on microbiological diagnostics will be essential for the identification of bacteria, viruses, fungi and protozoa. These objectives will be achieved through frontal lectures, seminars and interactive teaching activities, designed to facilitate learning and improve the ability to address and solve the main questions of Clinical Microbiology.
|
|
-
Clinical Pathology –Immunology -Immunohematology
|
2
|
MED/05
|
28
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
General Pathology - Physiopathology
|
3
|
MED/04
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
-
Microbiology and Clinical Microbiology
|
1
|
MED/07
|
14
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ENG |
90200 -
Information Technology /Seminar activity
|
2
|
|
-
|
30
|
-
|
-
|
Other activities
|
ENG |
90212 -
Scientific English (competence)
(objectives)
The Scientific English course aims • to provide students with a general understanding of medical-scientific terminology; • to deepen their knowledge of basic notions of English grammar (Level B2) during the analysis of texts covering topics related to nursing. • to prepare students for interaction in English with patients and / or other subjects in the field of work of a nurse; • to introduce concepts of academic writing and to develop students' ability to read and correctly understand the contents of international scientific publications in English; • to prepare students for University-level studies in English.
|
3
|
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ENG |
90240 -
General Clinical and Pediatric Nursing Sciences - Practice
|
20
|
MED/45
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
90241 -
Professional laboratories
|
1
|
|
-
|
-
|
30
|
-
|
Other activities
|
ENG |
SECOND YEAR
First semester
Second semester
THIRD YEAR
First semester
Second semester